::ANAK MURID::

♡..Once upOn a time..♡

Once upon a time..cmne la driku ek..time jenguk2 kt blog my sis rse nk imbas blik sy zmn skolh rendah n menengah..huhu..segmen ni die ambk kt blog ben ashaari..jom kte tgk nkal ke x dak pmpuan yg bernama AINA BAZILAH BT RAMLEE ni..lets check it out~

Nama sekolah rendah dan menengah termasuk tahun:
  • Rendah~SK Bukit Jejulong (1994), SK Kubang Ikan (1995-2000)
  • Menengah~SMK Chendering (2001-2005)
Aktiviti ko-kurikulum:
  • Rendah~Perkhemahan Tunas Puteri.Nak main netball xlepas sebab pendek..
  • Menengah~Jump rope for heart,kawad kaki(pandu puteri & renjer puteri),long distance
Jawatan yang disandang:
  • Rendah~Pustakawan dan Penolong pustakawan (2000)
  • Menengah~Pustakawan,bendahari & penolong tingkatan
Nama guru kesayangan:
  • Rendah~Pn.Norliza
  • Menengah~Pn.Hamilia & Ustazh Ramlah
Subjek paling disukai dan tak disukai:
  • Rendah~Bahasa Melayu (suka); Bahasa Inggeris (tak suka)
  • Menengah~Matematik & Pend.Islam (suka); Fizik (tak suka)
Kawan baik masa skolah:
  • Rendah~Tengku
  • Menengah~Zakirah,Anis,Da
Cita-cita masa skolah dulu:
  • Rendah~Guru
  • Menengah~Interior designer
Artis fav masa skolah:
  • Rendah~xde yang fav sbb xminat
  • Menengah~Siti Nurhaliza
Perkara yang tak dpt dilupakan time skolah:
  • Rendah~Masa darjah 1, jatuh kerusi dan kerusi terbalik skali ngan meja sebab ade dak laki tarik time subjek Pend.Islam.Nasib baik ustazah xmrh.huhu..Pastu masa darjah 6, ade dak laki suke kt sy.Tau sebab kakak budak tu bgtau kakak sy dak 2 tulis name die n name sy kt kertas.Budak tu jgk suke 'gelar' sy ngan name 'ANDEC' sebab dulu sy pendek.Andec tu name sejenis susu kotak iaitu susu andec.
  • Menengah~Suka berebut nak duk meja depan.Pastu ade satu hari tu kene marah cikgu BM sebab masuk kelas lambat disebabkan tunggu kawan makan.
Jika dapat kembali ke zaman sekolah, apa yang ingin korang lakukan:
  • Rendah~Nak blajr betol2 sebab time skolah rendah malas blajar.Nak main je kejenye..
  • Menengah~Nak blajar Add Math betol2.sebab dulu asyik fail je..nasib baik SPM xfail..
Ceritakan kenakalan yang tak dapat dilupakan masa sekolah dulu:
  • Rendah~Tak banyak kenalakan yang dilakukan sebabnye takut buat salah.Buat keje on time je..skema kowt..hahahaha
  • Menengah~Suka makan kopok dalam kelas, sembang n kaco kawan sebelah iaitu zakirah time subjek sejarah.Bosan sebabnya cikgu sejarah bace buku teks skit n then cakap merapu banyak dan ngarut2.
wah3..swonok imbas balik zaman dulu2.macam2 ragam ade..hahaha..inilah cerita gadis yang bernama AINA BAZILAH BT RAMLEE..peace~


❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

~buttOn 'like'~

yezza..
button 'like' already at my blog..
huhu..
jd gak akhirnye..
lalala~
kalu syuke post2 yg dipostkn silalah like ye..
hahaha..
thanks 2 http://teknikbuatblog.blogspot.com ats tips2 yg dibrikn
daa~

❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

❀..lOve??..❀

lalala..bosan+boring+xngtuk+xde keje+mcm2 lg la..huhu..ni sesaje nk tlis blog smbil2 duk mengedit gmbr yg simple2 gune photoscape jerk..td upload gmbr ❤ kt facebook..hahaha..gmbr yg diambik dr air yg jtuh ke lntai dan m'bentuk ❤.huhu..actually xprasan tau pn..ntah tbe2 rse nk tgk..tgk2 bntuk ❤.trus ambik my luvly cmra n snap it..lalala..2la keje org yg xde keje..hahahaha..walla..hepi hOlidays..daa~

~ainabazilahramlee~

~lOve??~








❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

✿ shawl Oh shawl ✿

wah3..cuti tggl bape mggu je lg..thn bru pn nk msuk dh..sem bru pn nk msuk dh.aduih..urm..smlm br je kuar ngan kwnku sowg ni..huhu..cti ni dh bape kali ntah kuar ngan die..hahahaha..bile diajk kuar, mahu sgt..tp..msuk dlm kete..dh spruh jln..kite nk g mne ni..ntah..xtau..jln je la..jwpn sme je.trg ni xtau dh nk g mne..tmpt sme je tiap kali kuar..hahaha..bosan3..kalu ade mall kn best.bleh jln2..shoping2..mkn2..kn u kn..ha..kali ni kuar borong shawls + tdung syiria 4 my lil sis..sblum ni borong inner,beg & kardigen.wah3..xbleh3..xbleh tgk shawl..gile shawl dh jdnye..hahaha..sgt comey + cantik + lawa..waa..truja sgt nk bli..tp..kne kwl nfsu..xbleh..jgn mmbazir..mne xnye..yg dh d bli xtrpkai lg.ni nk bli yg bru plak..almklumla..rse cm nk kmpul sume jnis shawl je..2 yg jd 'gile' 2..huhu..

~aina & eyja~





❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

✿..signature..✿

yeah..
now..
i already hav my signature in my blOg..
lps ni post2 akn disrtakn ngan signature ni..
huhu..






❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

{ferrero rocher}

tetibe je rse nk mkn cokelat ni..
waa..
sedapnye..
pnoh ngan kacang & coklat..


❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

= sUke sUki =

08122010; 8.00p.m msj(ape mksd diamond dlm quran??) sent to ^,^.. nothing..xbrbalas..urm..lmbt la plak..
then..
typing(Z,ape mksd diamond dlm quran?mka surat 226, ayt 41)
sent to Z..
urm..
lmbt jgk..adeh..biar dlu la..xpyh bc lg la..then..ttp..
08:27pm 1 missed call from 09284***..sape plak ni..
then no 2 kol blik..rpenye dak 'Z'..hahaha..
miss 'Z':assalamualaikum..oit model..hahaha
me:w'lam..hahaha..(gelok jgk)
miss 'Z':sori..xde krdt..duk rmh kn..
me:xdok krdt skmo..hahaha(gelok lg)..
miss 'Z':mksd diamond 2 ek??
me:ha'aa..
miss 'Z':2 tnda bca bg hrf 'rho'tp..bkn bce 'rho'..bce die 'rhe'..bkn 'rho'
me:owh..yeke..ok
miss 'Z':org 2 xmboh duk rmh..
me:??sape??'CAM' ke??
miss Z:hang la..sape lg..bkpe CAM..die nk pndh ke??
me:(aik bdk ni.org tnye die,die tnye kte blik..hahaha)la..aku tnye hang la..
miss 'Z':mne 'Z' tau..hahaha..miss N kabo kehilangan..
me:urm..mmg la..
miss 'Z':nk bt cmne..kte nk ajr die..slagi die xsedar & xmntk mf ngan sume org yg die bt2 cite 2
me:nk ke die mtk mf..kalu mntk mf malu la die..kn rmai org yg die bt cite..die nk g kabo sume ke..rmai sgt 2..
miss 'Z':2la psl..die kne btolkn blik ape yg die reke 2..kite nk ajr die..
me:urm..miss N kabo khlngan ek..mmg la..die kn baik 2org.xpe la..kalu miss 'N' nk kwn, kwn la..
miss 'Z':'sy' nk tegas dh..uit..sy..hahaha..miss Z nk tegas dh..xmboh dh ikt sgt..byk kali dh die bt..
me:urm..yela..

bla..bla..bla..

ni kali prtma ku menympah kt org tau..adoi..grm toi la..suke suki die je ek..org lain pn ade mulut gak..xla smpai cm2..dh la xbtol..tpu plak 2..bkn skali..byk kali.. eii..geram3..slh ke org nk kwn ngan aku..yg ko jeles apesal..ko bt cite bkn2 psl aku..ko xbg org kwn ngan aku..tp..skrg org plak xmau kwn ngan ko.kbnrn pn dh trbukti.ko je xtau yg sume org dh tau psl ko..ko bt2 nangis sbb nk srh org kesian kt ko n pndg serong kt kteorg ek..nsb baik la 'org2 trsbut' tnye..kalu x..mmg die cye kt ko 200% la..adeh..xpe la..dlu ko prnh lage2 aku n kwn2 aku ek..ko cite bkn2 smpai dieorg prcya ckp ko 2..xpe2..aku dh tau cite snbr..smpai skrg aku ingt lg..mmg kte hti aku btl la mlm 2 ko ngah ngumpt psl aku..aku xmau la syak wasangka ngan korang kn..so..aku tnye la pndgr ko 2..tgk2..mmg btol pn..urm..mcm2 la..skrg byk aku bljr.. prshbatn..pgkhianatan..penipuan..kesetiaan..hrp2 aku tbah mghdapi smue 2..


❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

[blOglarian]

~jOm knl2 n jOin bloglarian~
terma & syarat sila klik di sini ek..

Saya suka berblogwalking kerana di sini saya dpt menambah kenalan baru di samping dapat mempromosikan blog serta dapat berkongsi minat & pendapat.



❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

~shUke3~

yippy..
sukenye..
hahaha..
hr ni dpt 3 ank tdung zhaneez yg d order smlm
thanks 2 dyanadirah shop
dh try pkai dh td
dan..
sgt2 puas hti.
lain kali nk order lg la
jgn lpe truskan update blog ngan ank tdung trkini ek
huhu..
yee..

Bounce


❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

::.Salam Maal Hijrah.::

sy ingin mangucapkan selamat menyambut Maal Hijrah 1432 kpd smua umat Islam d dunia ni special 2 pmbaca2 blog shayer ni yep..smoga prubahan yg dilakukan mndpt keredhaan dr Ilahi & berterusan.amin..


❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

[..cuti..]

cutiku hanya tggl sbuln je lg..cti kali ni xbyk g jejln coz adk2ku exm.hope diorng berjaya la ek..sy plak dlm proses nk hbskn buku 'aku terima nikahnya by Hasrizal Abdul Jamil' yg dihadiahkn oleh someone.hope dpt praktikkannya..actually dh bc pn bku ni..pnjm dr kawan.br ni kt festival novel cri dis book xde..bkn ape..sje nk kumpul buku.huhu..oleh dsbbkn someone ni tau sy nk sgt buku ni, die pn belikn la.jmpe kt mne ntah buku 2.tanye xmau bgtau..pape pn thanks la..skrunk ngah mncri buku 'bercinta sampai ke syurga & murabbi cinta'.dua2 buku ni trilogi aku terima nikahnya..best bc buku ni sbb byk input yg dpt..satu lg mjlh dara.com..suke kumpul, tgk2 fesyen n stail tdung.tp xpraktik mne pn..shuke3..huhu..cuti ni jgk kuar ngedate ngan eyja.my bestfren..byk cite ek dr pg petang br blik..lg 1 bt kek coklat..ni my lil sis la yg nk.sruh bt cupcakes..tp..cupcakes versi lain.ahaks..ble la bleh bukak kdai kek ni..brangan toi la aku ni..hahaha =))








❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

l warna VS hari I


HARIWARNA
ISNINPUTIH
SELASAPINK / VIOLET
RABUBIRU
KHAMISKUNING / OREN
JUMAATHIJAU
SABTUMERAH
AHADHITAM



Dengan menggunakan beberapa peralatan canggih seperti spectrum analyzer, kita dapat menentukan vibration visual light yang tersebar di dalam atmosfera dalam sesuatu hari malah dalam sesuatu waktu dan keadaan.

Hasil daripada kajian ini, berikut ialah beberapa contoh penemuan saintifik hasil kajian terhadap warna yang resonan terhadap sesuatu hari. Penemuan ini diterangkan dalam bentuk Human Physiology.


..ISNIN..

Warna putih adalah warna perangsang Kelenjar Pine dan Kelenjar Pitutary. Warna putih akan diserap oleh saraf sekiranya tubuh berada dalam keadaan hening. Salah satu cara untuk mendapatkan keheningan ialah dengan tidur awal. Mereka yang tidak mendapat waktu tidur yang betul akan menjadi lemah semangat, letih dan tidak bersedia menghadapi hari Isnin. Biasanya mereka yang tidak mendapat warna perangsang ini akan merasa malas untuk ke tempat kerja setiap hari Isnin.

Jika kita mendapat tidur yang mencukupi, hari Isnin sepatutnya ialah hari yang paling sesuai untuk mencetuskan idea baru, merangsang semangat dan melahirkan keazaman yang baru. Isnin ialah hari terbaik untuk menyelesaikan segala masalah yang tertunggak kerana penyelesaian pada hari Isnin adalah lebih kreatif dan efisyen pada hari ini.
Bunga warna putih jauh lebih mekar pada hari Isnin berbanding hari lain. Pokok bunga putih yang ditanam pada hari yang lain biasanya sukar untuk hidup atau berbunga tetapi masalah ini boleh diatasi sekiranya ia ditanam pada hari Isnin.

Rawatan yang sesuai dijalankan pada hari Isnin ialah penyakit seperti lemah semangat, kelesuan, hilang keyakinan diri, halusinasi, pelupa, epilepsi, amnesia (nyanyuk) dan beberapa penyakit lain yang berkaitan dengan Kelenjar Pineal dan Kelenjar Pitutary. Mereka yang mendapatkan rawatan seperti yang dinyatakan di atas didapati akan lebih cepat sembuh berbanding dengan hari lain, Insya Allah.

..SELASA..

Mereka yang mengalami migrain akan merasa kelegaan setiap hari selasa.
Thalamus berperanan menjaga kasih sayang dan penghayatan. Hari ini ialah hari yang paling sesuai untuk beremosi, meluahkan perasaan kasih sayang kepada pasangan masing-masing. Ini juga adalah hari yang sesuai untuk mengembara atau bermusafir ke destinasi yang jauh kerana masalah tersesat atau keletihan ketika sedang mengembara diimbangi dengan tahap penghayatan yang tinggi pada hari ini.

Dengan berpakaian pink, kuasa pujukkan terhadap anak atau pelajar yang degil bertambah kuat. Begitu juga pujukan terhadap pesakit atau orang yang ingin membunuh diri. Elakkan memakai pakaian merah untuk memujuk mereka kerana mereka akan menentangnya dengan serta merata dan akan meneruskan hasratnya untuk melawan atau membunuh diri dengan sekelip mata.Adalah disarankan agar anggota bomba perlu menukar pakaian ke warna pink sebelum memujuk orang yang mahu membunuh diri.

Rawatan yang sesuai dijalankan pada Selasa ialah migrain, Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder ADHD (kanak-kanak bermasalah) atau yang berkaitan dengan bahagian otak Thalam.

..RABU..

Warna biru ialah warna perangsang kelenjar Tyroid. Biru ialah warna yang menjadikan gelombang dalam bentuk bunyi lebih resonan. Pada hari Rabu didapati kicauan burung lebih merdu (resonan dan bermomentum, tidak terputus-putus garisan gelombangnya).

Pada hari Rabu, didapati paras hormon thyroxine yang dirembeskan oleh Kelenjar Tyroid berada pada tahap optimum. Paras thyroxine yang optimum menjadikan segala yang dihasratkan oleh hati dapat diluahkan dengan berkesan melalui kata-kata. Oleh itu, hari rabu ialah hari yang paling sesuai untuk berucap, berkata-kata, berhujah, bersidang, bermesyuarat, berpidato dan sebagainya.

Berbanding dengan hari yang lain, penyakit yang berkaitan dengan Tyroi seperi goiter (beguk), tongsel, penyakit kerongkong dan sebagainya akan mudah pulih sekiranya mula dirawat pada hari Rabu.

..KHAMIS..

Warna kuning ialah warna rangsangan sistem penghadaman dan warna oren ialah warna kesuburan, hormon dan sistem reproduksi .

Kemuncak warna kuning ialah sepanjang siang hari. Pada hari ini dinasihatkan agar kita tidak makan terlalu banyak pada waktu siang untuk memberi peluang sistem penghadaman menjalankan fungsi dengan sepenuhnya. Sistem penghadaman yang amat bertenaga pada hari ini sesuai untuk menghadamkan segala sisa makanan di dalam tubuh untuk menjadi zat dan tenaga yang amat diperlukan
Pada hari Khamis, asid folik yang amat sukar dihasilkan pada hari biasa didapati dapat dihasilkan dengan banyak dalam tubuh. Bagi mereka yang berdiet pada hari Khamis, didapati kandungan urik asid, lemak dan protein dipecahkan dan ditukar menjadi tenaga dalam kuantiti yang banyak.

Warna oren merangsang sistem kesuburan lalaki dan wanita. Oleh itu, hari khamis ialah hari yang terbaik untuk merancang zuriat yang sihat.

Pada hari Khamis, penyakit yang berkaitan dengan sistem penghadaman dan sistem reproduksi mudah dirawat dan mencapai tahap penyembuhan yang pantas berbanding apabila ia dirawat pada hari yang lain.

..JUMAAT..

Hijau ialah tahap vibration yang menyamai tenaga yang merangsang fungsi Jantung dan Paru-paru.

Pada hari Jumaat, didapati aktiviti klorofil sangat aktif dan membebaskan oksigen pada tahap yang paling maksimum. Kemuncak aktiviti klorofil berlaku pada waktu tengah hari iaitu sejam setelah matahari tergelincir ke barat (sejam setelah solat Jumaat).

Hari Jumaat ialah hari yang sesuai untuk menjalankan senaman pernafasan, bersenam dan beriadah di taman-taman bunga. Senaman pernafasan yang dijalankan pada hari Jumaat akan member kesan menakjubkan pada hari ini berbanding hari-hari yang lain.

Biasanya pada hari-hari yang lain kita akan merasa lemas apabila berada dalam himpunan orang ramai. Tetapi amat menghairankan kerana setika di dalam masjid pada waktu solat Jumaat didapati kita tidak merasa lemas atau rimas walaupun saling berhimpit-himpit dengan kesesakkan.

Hari Jumaat ialah hari yang paling sesuai untuk menjalankan rawatan berkenaan penyakit kardiovaskular (Jantung ) dan respirasi (Paru-paru ) kerana paras oksigen dalam atmosfera berada pada tahap yang tertinggi pada hari ini.

..SABTU..

Merah ialah warna yang menyamai vibration bahagian Usus, Otot, Darah, Tulang dan Saraf. Organ yang berwarna merah ini banyak menjalankan aktiviti fizikal tubuh.

Hari sabtu ialah hari yang paling sesuai untuk keluar bersosial, berjumpa rakan-rakan dan saudara mara di samping menjalankan pelbagai aktiviti seperti bersukan, menjalankan aktiviti lasak dan sebagainya.

Bagi mereka yang mengalami penyakit yang berkaitan dengan Usus, Darah dan Ot atau Tulang dan Saraf, amat sesuai memulakan rawatan pada hari sabtu. Memulakan rawatan bagi penyakit yang berkaitan dengan organ merah ini pada hari yang lain selain sabtu biasanya akan memberi implikasi kesan pembongkaran di mana pesakit akan merasa kesakitan dalam proses penyembuhan.

..AHAD..

Tenaga spektrum pada hari Ahad adalah menyamai pada hari Isnin. Perbezaannya ialah gerakkan zarah pada hari ahad didapati lebih tertumpu kepada sesuatu kawasan berbanding dengan semua hari yang lain di mana pergerakan zarah adalah rawak. Gerakkan zarah dalam atmosfera amat pelik kerana menyamai keadaan zarah dalam air.

Gabungan semua warna dalam udara akan membentuk warna putih, tetapi gabungan semua warna dalam air akan membentuk warna kegelapan atau hitam. Hari Ahad adalah gabungan semua warna dalam keadaan zarah yang menyamai sifat air.

Gabungan semua warna akan mempertenagakan seluruh tubuh. Tetapi kewujudannya dalam keadaan zarah yang hanya bergerak dalam kawasan setempat menjadikan tenaga ini separa matang (magnitud) dan masih belum mampu mempertenagakan mana-mana bahagian tubuh.

Oleh itu, hari Ahad ialah hari yang sesuai untuk beristirehat. Sebaik-baiknya bercutilah pada dari Ahad. Hari rehat ini ialah hari terbaik untuk bersama keluarga tercinta. Menjalankan sebarang aktiviti teruatamanya aktiviti lasak hanya akan mendatangkan kemudaratan terhadap tubuh.

Memandangkan hari Ahad mempunyai penyerakkan zarah yang tidak stabil, pakaian berwarna hitam mengelakkan diri daripada terdedah kepada golombang asing yang boleh memudaratkan. Pengamal seni mempertahankan diri yang mengenakan mengenakan tali pinggang hitam dan pakaian hitam akan merasa bebas dari kongkongan atau pengaruh gangguan tenaga asing.

Defisini Resonan Warna Hari

Resonan bermaksud " mach," sepasang, mematuhi Hukum Keseimbangan atau sealiran dan serasi. Sesuatu yang dijalankan ketika resonan menjadikan hasil kerja tersebut berjalan lancar dan mendatangkan hasil yang banyak.

Setiap hari terdapat sesuatu warna yang resonan dengannya. Oleh itu, segala aktiviti yang dijalankan hendaklah diresonankan dengan warna setiap hari.

Kaedah terbaik untuk mendapatkan resonan hari ialah dengan mengenakan pakaian yang sama dengan getaran warna yang mendominasi hari.

Hari Isnin kenakan pakaian Putih.
Hari Selasa pakaian Pink atau Violet
Hari Rabu pakaian Biru.
Hari Khamis pakaian Kuning atau Oren.
Hari Jumaat pakailah Hijau.
Hari Sabtu pakaian Merah.
Hari Ahad pakailah Hitam.

Pakaian tidak semestinya perlu satu warna. Boleh dikenakan pelbagai warna tetapi dominankan warna yang resonan pada setiap hari tersebut. Bagi kaum wanita, tudung yang menyamai warna hari juga telah memadai. Begitu juga lelaki, warna baju sahaja yang menyamai warna hari juga telah memadai.


❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

~ Salam Aidiladha ~

salam aidiladha diucapkan kpd umat Islam d sluruh dunia..
special 2..
~family..
~my 'luv'..
~guru2..
~kwn2 ..
dan
~yg knl insan yg bernma AINA BAZILAH RAMLEE..
=))



❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

::eXam~eXam~eXam::


minggu exam dh mnjelma..
must try my best..

dont stress2..

get wat u want..

smile..
cool..

pray..

God bless u..



2 all my fren~special 2 pj alpha
~main2 jgk~
~mkn2 jgk~

~jln2 jgk~ ~
stdy btoi2~

~exam jgn lupe ek~

..SMOGA BERJAYA..




❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

tulip oh tulip..


smlm g k.t ngan daa n tikah..ingt nk g baiki hp.last2 g tgk kdai ttp..kureng asam..adeh..
nape la hr sbtu kdai ttp..pdhl hr sbtu la rmai org g k.t..
pas2 g psi a.k.a pustaka seri intan..tikah nk bli bku ana muslim..
bile blik rmh trus je die bke buku 2..bkn nk stdy nk exam..
bt sodoku la..ske sgt lps bt btol sume.huhu..pas2 bt origami bunga tulip..
tp..bt2 xjd..aku pn ajr la die..pas2 die ajr my mom plak..
die bg kt aku 1kntum lekat kt crmin kete..huhu
very nice..
i like it!!

..percubaan pertama..

..percubaan kedua n seterusnya..

..bergabung..





❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

life~

ujian yg memerlukanku untuk terus brsbr dan brsbr dan brsbr..
sampai ble??
smpai la one fine day 2 muncul..
insyaallah..

kepercayaan..keikhlasan..kehepian..keceriaan..ketrbukaan..
ketidaksedihan..kekawan2ngan..ahaha..
sgt2 dprlukn ketika ini..
alwiz in my heart..
nobody knows it..
im alwiz hepi with my smiling face..
huhu.. =))
~hOpes~


❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

"..d!kala kebOsanan.."

mengedit pic kt widdlytinks tuk hlgkn keboringan duk rmh..huhu..sje nk try sbb design lawa + cOmey tek..huhu..sng je nk edit yg ni.juz msuk gmbr je..wink..wink.. =))

::my loves::
::my hearts::
::da princesses::

::my 'a'::
::my friends::
::besties::

❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

::idulfitri::

raye oh raye..
cuti raye dh hbs dh..skrunk sume dh blik tmpt study dieorg..yg dh keje pn dh msok keje blik dh..shayer??hoho..still lt rmh lg..disbbkn 'chicken pop' tmbah lg cuti sminggu..best3..tp xtau nk bt ape..esemen ade lg 3..1 dh siap tggl lg 2..2 lg xblh bt lg..kne tgu dlu..tgu smpai ble xtau la..ahaks..skrg still dlm mood rye..ade lg rmh trbuka yg dibuke..kue rye xhbs lg.sape2 nk dtg rmhku sile la ye..bulan syawal kn sbuln..raye pn sbuln jgk la.tp..duit raye je x sbuln..
❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

:: ramadhan al-mubarak ::


selamat menyambut ramadhan al-mubarak..
bulan pose pn nk habis daa..raye pn brape minggu lg nk muncul..huhu.
pape pn..bykkn ibadah d bulan yg mulia ni n hope berterusan hingga akhirnye..amin..wish u all slamat b'puasa n slamat menyambut hr raya aidilfitri..daa~

❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

Xx..wOrld cup..xX

hohoho..world cup dh smpai ke penghujungnye..pgi nnt kite tgk sapa yg juare..spain or belanda..wakaka ea ea..huhu..pgi td german dh klhkn uruguay ngan 3-2..belanda ngan spain brape plak ek??adus..psukn plhnku sume dh kuar..england dh klh..tp..german bleh la..dpt no 3 pn jd la..haahhahaha..ade jgk no..huhu..



❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

..praktikum..

klmrin dh start prktikum kali ke 2 dh..huhu..kali ni daku berprktikum bersame 3 org lg kwnku..huhu..sk pusat chabang 3 mnjdi pilihn kami..hahaha..aduss..ayt..xthn lorr..hahahaha..skolh ni best gak..ckgu n murid2 sume ok..jdual xdpt lg..so,xbleh la nk ngjr lg.tuk mggu ni kne reliaf klas je dlu..tp..best gak.xla boring sgt duk blik guru..huhu..hope prktikum kali ni brjaye la cm sem lps..insyaallah..tadaa~
❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

al-fatihah..

adus..sedeynye..maghrib td time brite dr kwn2.dieorg ckp sedekahkan al-fatihah kpd ahmad akmal naim ppismp pj/bi/bm sem 2 yg tlh slmt pulang ke rahmatullah..terpikir2 jgk aku sape..nme cm prnh dgr.ingt2 lupe aku nme 2 cm nme 'melati'(pgln tuk arwah d mktb).nk kepstian aku cek kt phone book aku ade x nme akmal naim coz dlu aku ingt aku prnh save nme 2.cek punye la xek xde..yg ade nme jingga-melati.urm..sbb xpuas hti lg aku tnye dak kls die,ain.die cnkp org yg tinggi2 n jd pengrh senamrobik.aku xingt lg time 2..pas2 tgk pic dlm lptop.ade dlm 2 gmbr melati yg ku knl.tp..aku xcaye lg..try lg tnye ain..ahmad akmal naim 2 melati ke??die ckp ak'aa..melati la..adus..mmg trkjut giler aku..kenangan terakhir ngan arwah time hr sukan bru2 ni..tringt die jd ajk keceriaan tuk rumah jingga.trbayang2 lg die hias pondok rmh jingga time sukan hr 2..gantung2 bunga ngan kadiaq..stepler reben..pasang lgsir..die tnye aku nk bt ape lg..berkat usha arwah n crews, kami berjya dpt johan rmh sukan trcantek..pas2 die jgk msuk acra 4x100m tuk rmh jingga..kami brjya dpt johan acara 2..byk kejyaan kami brsma arwah..tp..nk bt cmne..Allah lbih sygkn die..smoga roh arwah dicucuri rahmat n ditmptkn di kalangan org2 yg soleh.amin..al-fatihah
❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

xX Olahraga Xx

olahraga dh lps dh..sume brjln lncar walaupun cuaca xtentu.kpd junior2 ade xbg sapot 2 nnti korg akn merasa jgk sume ni....hepi coz dh lps 1 projek n aku dpt sumbang 3 emas tuk rmh jingga..yippey..hahaha..congrat's guys..we did it..menang rumah tercantik n tmpt ke-3 keseluruhan..hahaha..lg hepi sgt2 coz dpt anugerah olahragawati ipg tuk tahun ni..hahahaha..thanks 2 all jingga crews..





❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

..

akn ku biarkn perasaan ini terpendan dlm hati ini..
walaupun hati terluka..
aku hrp die bahagia & gembira..
aku akn selalu mndoakan kesejahteraan & kebahagian dirimu..
aku akn terus bersabar dlm menempuh sgla dugaan ini
ketenangan yg dicari dlm hidup ini..


MyEm0.Com



❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

~..hep! mOther's day..~

Ibu adalah nadi dalam keluarga yang membentuk masyarakat dan negara. Ibu berperanan besar dalam menentukan corak dan kehidupan generasi mendatang kerana kebiasaannya ibulah insan paling hampir dengan anak-anak yang akan membesar dan kemudiannya juga berperanan dalam membentuk masa depan masyarakat dan negara.

Persekitaran yang mendorong pembentukan ibu-ibu yang sejahtera merupakan asas kepada sesebuah keluarga, komuniti, masyarakat dan negara.

Kegagalan prasarana yang asas itu akan mengakibatkan berbagai negativiti sosial yang merugikan sesebuah negara bukan sahaja dari perspektif sosial tetapi juga ekonomi, kewangan, dan segala aspek pembangunan negara yang berdaya tahan (sustainable development).

Kegagalan membentuk ibu-ibu yang sejahtera akan melahirkan juga generasi yang bermasalah dan merugikan masyarakat dan negara.

Peranan ibu hanya merupakan separuh dari tanggungjawab sepenuhnya terhadap menentukan pembangunan anak-anak, keluarga, masyarakat serta negara. Separuhnya lagi adalah rakan kongsi ibu, iaitu bapa.

Keduanya harus diingati di hari ini sebagai gandingan yang tidak boleh dipisahkan dalam mencapai sebarang agenda pembangunan masyarakat dan negara.

Kedudukan dan peranan keduanya setakat ini hanya di lihat dalam soal mengawal tabiat dan kelakuan anak-anak supaya tidak mengganggu sesuatu acara atau majlis atau memastikan anak-anak mendapat kecemerlangan dalam bidang akademik atau tidak menambah kepada statistik penagihan dadah, gejala lepak, rempitan, dan yang terkini supaya memastikan anak-anak tidak ditembak oleh polis dengan sengaja atau seumpamnya.

Para ibu dan bapa kini mengharapkan suatu dasar negara yang boleh menyelamatkan kehidupan kekeluargaan, yang melibatkan keselamatan dan kesejahteraan anak-anak, aset negara yang paling berharga.

Dalam suatu kajian di Amerika, nilai ekonomi penjagaan anak-anak sahaja ialah hampir RM30 bilion, tidak termasuk hal-hal pengurusan rumahtangga yang lain. Dalam ukuran GDP keseluruhan nilai dikatakan melebihi 50% GDP. Fakta tersebut tidak disebut dalam mana-mana dokumen penting kerajaan berkenaan. Sustainable development dan keutuhan sesuatu bangsa dan negara itu adalah bergantung kepada sektor informal yang didokong oleh para ibu khususnya.

Pengukuhan dan kemantapan kehidupan sosial, keselamatan dan kesejahteraan rakyat Malaysia bergantung kepada sejauh mana kerajaan berjaya melaksanakan tuntutan mewujudkan persekitaran dan prasarana yang bersesuaian bagi para ibu agar mereka mampu melaksanakan tugasan mereka di dalam dan di luar rumah serta memberi sumbangan terbaik kepada seluruh aspek pembangunan fizikal, spiritual, intelektual dan ekonomi negara.

Ibu sejahtera, Malaysia berjaya.

Untuk semua ibu tersayang, Selamat meyambut Hari Ibu 2010..

2 my mother, PUAN ROSNAH ISMAIL..
thanks 4 everything..
i love u 4ever..






❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

*..Jasamu Oh Ibu..*



Menjadi rutin asrama di sekolah saya, para pelajar akan ke surau untuk solat jemaah. Tidak kira waktu Zohor, Asar, Maghrib atau Isyak sekalipun, semua akan mengangkat takbir menghadap Allah kecuali pada waktu Subuh kerana surau kami sangat jauh dari asrama.

Suatu ketika, saya ke surau agak awal pada waktu petang. Pada masa itu, tidak tahulah macam mana saya boleh tergerak untuk ke surau lebih awal untuk tadarus menunggu waktu Maghrib. Saya bergerak ke surau, jaraknya 500 meter.

"Jauhnya!" cetus hati saya.

Saya meneruskan langkah walaupun hati merungut sikit.

"Tak apalah, pahala berganda", pujuk hati saya.


Apabila saya bergerak ke surau, saya lihat seorang ibu dan anak kecilnya juga turut menuju ke surau. Mungkin mencari anak agaknya. Berjalan kaki ke? Nampaknya macam itulah. Kami bertembung di laluan pejalan kaki surau. Saya senyum saja. Si ibu ini tiada respon.

Saya tanggalkan kasut dan terus menuju ke tempat wudhu. Dengan tujuan asal, saya terus mengambil Al-Quran dan membaca. Lima belas minit kemudian, saya tutup Al-Quran yang ada di tangan. Saya sebagai imam surau mempunyai kemudahan menyimpan Al-Quran di Bilik Imam. Apabila saya meletak kembali Al-Quran, saya terpandang si ibu yang masih lagi menunggu di tempat yang sama saya bertembung dengannya tadi.

Saya buat tidak endah saja. Saya ikut kawan saya membaca Matshurat yang menjadi kebiasaan sebelum waktu Maghrib. Tiba-tiba sahaja, saya masuk ke Bilik Imam semula dan tidak jadi membaca Matshurat. Saya terlihat anak kepada si ibu ini selamba sahaja berjalan bersama-sama kawannya. Hendak sahaja saya menegur junior itu.

Lebih menyedihkan saya melihat si ibu menangis apabila bercakap dengan si anak. Saya lihat si anak taat mendengar. Bila habis pertemuan, saya nampak tidak ada riak sedih langsung. Si anak terus bergembira sedangkan ibu yang datang dari jauh itu bersedih dan penuh susah payah. Saya pun turut sedih. Ibu datang bersama anak kecilnya dan berjalan kaki entah dari mana tetapi anak buat endah tak endah sahaja.

Terus saya terkenang bagaimana ibu saya datang menjemput saya sewaktu pulang dari tadika dahulu. Jarak rumah saya dari tadika itu lebih kurang 1 kilometer. Jauh. Semata-mata hendak mengambil saya dari tadika. Saya masih ingat lagi yang saya hendak membeli makanan ringan. Saya hendak sangat mainan yang terdapat di dalam makanan ringan tu.

Selepas ibu saya membayar, saya buka plastik makanan ringan itu tetapi sayang, bukan mainan yang ditunjukkan itu yang saya dapat. Saya menangis. Saya malukan ibu saya sehingga menyebabkan ibu membeli lagi makanan ringan itu. Semata-mata kerana saya. Ibu, maafkan saya.

Wahai anak. Mengertilah sesuatu daripada pengorbanan ibumu.


❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀

..Siapa bakal isteri~

Saya bertanya kepada emak, mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang?

Mak jawab, kedua-duanya bukan..

Saya tercengang.. Mak mengukir senyuman.

Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah.. Saya menarik nafas dalam-dalam.

Macam mana nak tau orang tu sayang kita kerana apa? Mak diam sekejap berfikir dan kemudian tersenyum.

Rasanya, mak dapat menduga apa yang sedang bermain dalam hati anak perempuannya.

Mana mungkin saya mampu menyorokkan rahsia hati dari mak sedangkan sekilas saya pun mak mampu membacanya.. Yang paling tahu hanya Allah.. mak merenung dalam-dalam wajah anaknya. Kerana hanya Allah mampu membaca hati hambaNya..mak menyusun ayat-ayatnya. Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya tanpa perlu sengaja ditonjokan oleh seseorang tu..

Saya memintas, Tak faham..

Mak menyambung Cinta di dalam jalan Allah.. Bertemu kerana sama-sama mencari redha Allah.. Mak menyambung lagi, begini, setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan berpasang-pasangan. Rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah. Automatik boleh ada daya tarikan magnet tu..Wajah saya merah, sedikit cemas jika mak dapat mengesan gelora jiwa muda ini.. Mak menyambung, Setiap manusia telah Allah tetapkan rezeki, jodoh dan maut sejak azali lagi.. Persoalannya ialah.. Siapakah jodohnya itu? mak berhenti
seketika. Saya tunduk malu, cuba menyorokkan rasa panas di pipi. Emak buat-buat tidak nampak.

Secret Admire

Kakak, mak dulu masa besar ada secret admire.. Rajin betul dia hantar surat..Masa tu mak dah tahu yang bercinta sebelum kahwin ni tak halal..Dan masa tu mak tekad tak mahu layan sebab mak takut arwah tokwan kena seksa dalam kubur.. Mak sedar mak anak yatim, anak orang miskin, adik beradik ramai.. Mak nak belajar sungguh-sungguh. . Lama budak tu tunggu mak.. Akhirnya mak bagi kata putus, mak hanya akan membalas cinta dia jika dia sah suami mak.. Dan dia memang bukan jodoh mak, maka tak pernah dia menerima
balasan cinta tu. Mak merenung jauh. Saya merapatkan badan kepada emak, semakin berminat dengan kisah lama mak..

Mak memang tak ada perasaan lansung pada dia ke? saya menyoal sambil memandang tajam wajah mak. Emak ketawa kecil. Walaupun mungkin ada, mak tak pernah bagi peluang pada diri mak untuk mengisytiharkan perasaan tu..
Mak takut pada Allah...
Mak bukan seperti rakan sebaya mak yang lain.. Mak, seperti kakak..mak memandang saya sambil memegang pipi dan dagu saya. Kemudian tangannya mengusap rambut di kepala saya.

Mak anak ustaz ustazah.. Tapi zaman tu ustaz ustazah nya masih berkebaya pendek dan ketat. Tok wan mak kiyai. Mungkin berkat doa keturunan sebelum ni
yang soleh-soleh, hati mak tertarik sangat pada agama walaupun tiada
sesiapa yang mendorong..
Bila di sekolah, mak pelajar pertama yang bertudung.. Mak membawa imej agama. Kawan-kawan dan cikgu-cikgu panggil mak dengan gelaran mak Aji.. Sebab zaman tu hujung 70an dan awal 80an tak ramai lagi yang bertudung betul menutup auratnya..Zaman tudung nipis dan nampak jambul. Kemudian kawan-kawan mak sikit-sikit ikut bertudung.
Akhirnya kami semua dipanggil di perhimpunan. Kami dimarah guru besar kerana bertudung sedangkan ustazah kami bertudung tapi nampak jambulnya.. emak melemparkan pandangan ke lantai. Selepas tu ustazah jumpa kami secara persendirian. Ustazah kata dia tak mampu nak pakai seperti kami. Dia suruh kami teruskan.. sambung emak. Ada getar di hujung suara emak. Kisah silam perjuangan emak di sekolah dahulu sikit-sikit emak ceritakan pada saya. Itulah juga salah satu inspirasi kepada saya untuk bangkit semula setiap kali terjatuh ketika berjuang di sekolah dulu.

Mungkin kerana personaliti mak, mak menjadi tempat rujukan kawan-kawan mak.. Jadi, bila mak nak ambil sesuatu tindakan, mak kena fikir betul-betul sama ada tindakan mak tu akan menyebabkan Allah marah atau tidak. Mak ayah berdosa tak?
Dan maruah pembawa agama terjejas tak? Kalau mak membalas cinta si lelaki tadi, bermakna mak sedang menconteng arang di muka-muka pembawa pembawa agama. Orang akan pandang serong terhadap orang yang bertudung
sedangkan kesilapan tu hanya seorang dua yang buat. Besar fitnah akan timbul apabila orang-orang agama mengambil ringan batas syariat duhai anak..mak menelan air liurnya. Saya diam. Fikiran saya sedang cuba memahami maksud mak saya.

Adakah ia suatu diskriminasi?

Kakak..
Jatuh cinta perkara biasa. Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu. Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas jalan dakwah ni..Tetapi kita kena ingat.. Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai..
Bercouple mungkin.. Tetapi bukan berkahwin.. Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali.. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya..
Tiba-tiba air mata saya mengalir. Argh! Ego saya kalah bila mendengar hujah emak. Emak meneruskan, Allah itu Maha Adil.. Dia tak pernah
menzalimi hambaNya..
Sesungguh nya, yang selalu menzalimi hambaNya ialah diri hamba tu sendiri.. Sebabnyam hamba tu degil. Dia mahukan yang bukan haknya, yang bukan milik dia. Mencintai seseorang tidak
semestinya memilikinya.

Dalam Islam, kita dah diajar untuk saling mencintai antara satu sama lain seperti diri sendiri.. Jadi apabila kita mencintai saudara perempuan, kita bebas peluk dia. Tetapi bila dengan lelaki, kita ada batas-batasnya. Orang kafir kata batas-batas ini suatu diskriminasi, tetapi sebenarnya batas-batas syariat itulah yang memelihara kehormatan seorang lelaki dan seorang
perempuan.
Cuba kakak renungkan..
kita mengenali seorang insan yang amat baik, sempurna agamanya dan rajin. Lalu kita jatuh hati padanya. Ditakdirkan jodohnya dengan insan lain, kita pula dengan yang lain.. Tetapi itu tidak bermakna ukhwah antara kita dan dia terputus.. Kita dan dia sama-sama mencari redha Allah.. Kita dan dia masih boleh sama-sama bekerjasama untuk mencari redha Allah.. Perbezaannya, dia
halal untuk isterinya sedangkan untuk kita, dia tetap lelaki ajnabi
seperti yang awalnya. emak berhenti seketika..

Bukan luar biasa

Tentu kering tekak emak menerangkan kepada saya persoalan hati ini. Kakak..
jadi di sini mak nak kakak faham, jatuh cinta bukan perkara luar biasa. Dan berkahwin pun bukan suatu jaminan untuk tak jatuh cinta pada lelaki lain.. Kerana itulah ramai isteri yang curang, suami yang curang.. Ada orang tukar pasangan macam tukar baju. Apa yang penting ialah kita kena perjelaskan pada diri kita supaya setiap kali kita jatuh cinta, jatuh cinta itu kerana kita jatuh cinta kepada Pencipta dia.
Kita bagi tau pada diri kita berulang kali yang kita mencintai Allah, kerana itu kita mencintai si dia. Letakkan Allah sebagai sempadan hati kita, segala perkara yang kita cintai dan sayangi termasuk mak abah adalah kerana mencintai Allah.. Dan apabila kita membenci seseorang atau sesuatu, beri tahu pada diri sendiri
berulangkali yang kita benci sekian-sekian hal kerana Allah semata-mata. .

Kakak..
Hatikita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya. . Hanya Allah yang boleh memegangnya. . Sebab tu kita kena dekatkan diri dengan Allah.. Sebab kita nak dia pegang kukuh-kukuh hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dalam hati kita, itulah nikmat lazatnnya
bercinta.
Masa tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta dengan Allah..Bercinta dengan Allah sangat berbeza dari bercinta dengan manusia. Kerana tentulah pegalaman bercinta dengan lelaki kaya,rupawan, sempurna dan bijaksana tak sama rasanya bercinta dengan lelaki miskin, hodoh,cacat dan dungu.. Betapa nikmatnya cinta Allah, hanya mereka yang pernah merasai sahaja yang mampu mengerti.

Redha

Kakak..
Walau siapapun jodoh yang Allah hantarkan untuk kakak, terimalah dengan
hati yang redha.. Tak mustahil dia adalah orang yang kita benci. Kalau yang kakak sayang, tak jadi hal lah.. Tapi kalau dapat yang kakak tak nak, lantaran kelemahan yang ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing-masing.
Dan mungkin kakak ada kekuatan yang dapat mengubah si lelaki tadi supaya
hidup dia bermakna dan mungkin kakak sahaja yang mampu mencungkil kelebihan yang ada pada dia.. Mungkin juga si lelaki ini ada sesuatu kelebihan yang kakak sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada kakak.. Alangkah bertuahnya kakak kalau kakak mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur.. Sekali lagi berjuraian air mata saya turun. Terasa lemah lutut hendak berdiri.

Emak menarik tubuh saya dan memeluk erat. Pelukan emak sangat-sangat kuat.
Emak dah didik anak emak dari belum lahir untuk mencintai Allah..

Sekarang emak serahkan anak emak yang mak sayang sangat ni pada Allah
untuk Dia pelihara..Emak mengakhiri kata-katanya dengan suara sebak
dan air mata yang mengalir ke bahu saya.

~..diperoleh drp Hamba Allah..~

❀ jenguk sudah,tekan sudah,baca sudah,kOmen je belum =) ❀